Innsamlingsaksjon Guatemala

Elever på skolen i Chahul

Chajul er en landsby på ca. 18.000 innbyggere. Den ligger i Cuchumatanes-fjellkjeden på 2150 m.o.h i Guatemala. Området er grønt og frodig fordi det regner mye i 9 av årets måneder. Husene er enkle jordblokkhus med vakre tresøyler som bærer et overbygget tak. Husene har ikke pipe, så den sure røyken fra fuktig ved som brenner i et bål midt på gulvet i det lille oppholdsrommet, siver ut gjennom glisne takstein.

Borgerkrig

Området er fortsatt preget av borgerkrigen i landet som varte i 36 år. Den sluttet i 1996. Chajul ligger i det området der konfliktene var størst. Den voksne befolkningen er traumatisert av minner om grusomme hendelser, og dette smitter over på barna.

Fattigdom

94 % av befolkningen lever under FN's fattigdomsgrense. De fleste livnærer seg på jordbruk og dyrker mais og bønner, og veldig mange må ta sesongarbeide på plantasjer ved Stilllehavskysten. Alle kvinner og jenter bruker drakten som er typisk for dette stedet. Blusene, som kalles huipiler, har kvinnene selv vevet.

Det er skoleplikt i Guatemala, men i fattige områder som Chajul, må barna hjelpe til der det trengs når det skal sås og høstes, dra på plantasjearbeid ved kysten, og passe småsøsken. Da er det ikke lett å følge en vanlig skolegang. CEMIK tilbyr undervisning til disse barna som har falt utenom. De er på CEMIK i 2 -3 år før de går inn i en vanlig klasse på offentlig skole. Elevene kommer fra de fattigste familiene, der foreldrene har innsett at barna deres må lære noe for å få en fremtid. Uten CEMIK hadde disse barna havnet i total fattigdom.

Undervisningen på CEMIK

Undervisningen 2015 startet i februar. Skolemateriell for 6 måneder ble kjøpt inn. I løpet av de første månedene har elevene vært på to turer. En av turene var til Akademiet for Mayaspråk. Det var elever fra forrige skoleår som var med, for de kan lese og skrive litt. De ferske elevene bruker tid på å bli kvitt sjenanse og frykt som de har når de starter. Etter et halvt år begynner de å føle seg trygge. Alle snakker det lokale språket ixil, og på CEMIK lærer de å skrive morsmålet sitt, og de får også en tilnærming til og opplæring i spansk som er det offisielle språket i landet. Lærerne på skolen er Teresa og Juana. De underviser 100 elever til sammen. 50 elever på formiddagen, og 50 på ettermiddagen.

Avhengige av Jordal skole

I 2008 samlet Jordals elever inn den første donasjonen som hjalp mange elever og ga lærerne en liten lønn. Jordals elever samler inn penger 16. november. Disse pengene går uavkortet til å hjelpe 100 elever et helt år. De får undervisning, drar på skoleturer, og får et måltid hver dag. Alle har med seg egen kopp og asjett som de får servert det daglige måltidet på. Det er kanskje det eneste næringsrike de får å spise.

Ana Caba, som er direktøren på skolen, forteller at det ikke kommer inn støtte fra noen andre, så CEMIK er helt avhengig av Jordals elever. De startet skoleåret i januar med å pusse opp det enkle skolelokalet, og med innskriving av elever som er så ressurssvake at de ikke kan gå på vanlig skole.

Fra 2008 til og med 2014 har Jordals elever samlet inn 650.000,-. På CEMIK i Chajul koster det ca. 1000,- for undervisning og mat for en elev et helt år. Det betyr at Jordal har bidratt til 650 elevplasser, og svært mange har, og får, muligheten til en bedre hverdag og en litt lysere fremtid.

Gratulerer! Stå på videre alle elever på Jordal.

Hanne Lunder

Informasjon om innsamlingsaksjonen

Ønsker du å donere penger til skolen i Chajul?

Da kan du sette penger inn på kontonummer 1204.73.59129

Disse pengene går uavkortet til å hjelpe skolen et helt år. Uten vår støtte stopper skolen opp. Skolen har 100 elever og to lærere som alene er driftet med midlene fra Jordal. De får undervisning, drar på skoleturer, og får et måltid hver dag. Alle har med seg egen kopp og asjett som de får servert det daglige måltidet på. Det er kanskje det eneste næringsrike de får å spise.

Jordal skole har samlet inn 1 342 500 kr til skolen i Guatemala

Innsamlingsaksjonen vår i høst ga nesten 200 000 kr til vår vennskapsskole i Chajul i det nordlige fjellområdet i Guatemala. Til sammen har Jordal skole samlet inn over 1 342 500 på 14 år. Innsamlingen per år er vist i diagrammet under.

Guatemalainnsamling per år